Germanistyka – Studia I stopnia
- Nowoczesna humanistyka
- Kompetencje językowe
- Fundamenty zawodowe
Zbuduj swoje kompetencje językowo-fachowe (zawodowe) i przygotuj się do współczesnego rynku pracy
Kształcimy profesjonalistów, którzy wyróżniają się szerokimi kompetencjami, elastycznością i umiejętnością adaptacji. Łączymy wiedzę fachową z umiejętnościami językowymi. Mocno rozwijamy współczesne kompetencje cyfrowe.
Kierunek germanistyka to kierunek interdyscyplinarny z dziedziny nauk humanistycznych. Studia mają profil ogólnoakademicki, obejmują moduły służące zdobywaniu przez studenta wiedzy i umiejętności teoretycznych w zakresie językoznawstwa germańskiego i literaturoznawstwa krajów niemieckiego obszaru językowego i są powiązane z badaniami naukowymi prowadzonymi w Instytucie Germanistyki.
Koncepcja kształcenia zakłada budowę fundamentów kompetencji językowych poprzez stopniowy rozwój słownictwa i wiedzy gramatycznej oraz rozwój umiejętności posługiwania się językiem niemieckim w różnych zakresach tematycznych. Studenci nabywają umiejętność porozumiewania się na tematy z różnych obszarów życia, od prostych tematów szeroko pojętego życia społecznego poprzez tematy historyczno-kulturowe do tematów dotyczących polityki, gospodarki, nauki, rozwoju technologicznego itp. Wraz z rozwojem kompetencji komunikacyjnych studenci nabywają wiedzę z zakresu języka, literatury i kultury krajów niemieckiego obszaru językowego, a także umiejętność analizy omawianych treści celem merytorycznego argumentowania oraz formułowania wniosków, jak i ich krytycznego przedstawienia w formie ustnej i pisemnej. Studenci mogą uzyskać uprawnienia do nauczania przedmiotu język niemiecki, realizując dodatkowo (w ramach zajęć fakultatywnych) przedmioty wymagane do uzyskania tych uprawnień oraz praktyki pedagogiczne (szczegółowe informacje znajdują się w zakładce: Studenci → Przygotowanie pedagogiczne, link: https://www.germanistyka.uw.edu.pl/przygotowanie-pedagogiczne/).
Po ukończeniu trzyletniego kształcenia na studiach I stopnia absolwent
zna i rozumie:
– w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa i językoznawstwa, w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną,
– historię literatury krajów niemieckiego obszaru językowego, specyfikę komparatystyki literackiej,
– w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa ogólnego i niemieckiego obszaru językowego,
– w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu psychopedagogiki, dydaktyki i glottodydaktyki oraz procesy nauczania/uczenia się, w tym języka niemieckiego w wybranych kontekstach edukacyjnych,
– teorie i metodologię z zakresu literaturoznawstwa, zwłaszcza krajów niemieckiego obszaru językowego, oraz komparatystyki literackiej w stopniu zaawansowanym,
– teorie i metodologię z zakresu nauki o języku krajów niemieckiego obszaru językowego w stopniu zaawansowanym,
– w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska z historii i kultury krajów niemieckiego obszaru językowego,
– w zaawansowanym stopniu zasady analizy i interpretacji różnych tekstów wywodzących się z niemieckiego obszaru językowego, w tym tekstów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych,
– w zaawansowanym stopniu zagadnienia gramatyczne, ortograficzne, leksykalne, semantyczne, fonologiczne i stylistyczne w zakresie języka niemieckiego,
– pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego,
– podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości oraz możliwości praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy w działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów oraz pokrewnymi w kraju i za granicą,
– podstawowe zasady BHP,
– fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego.
potrafi:
– wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa oraz komparatystyki literackiej w odniesieniu do dorobku krajów niemieckiego obszaru językowego,
– wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego oraz z zakresu psychopedagogiki, dydaktyki, glottodydaktyki,
– rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (przede wszystkim języka i literatury), właściwych dla krajów niemieckiego obszaru językowego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod,
– posługiwać się językiem niemieckim zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, przygotowywać typowe prace pisemne i wystąpienia ustne w języku polskim i języku niemieckim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł,
– posługiwać się językiem obcym, innym niż język niemiecki, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego,
– wykorzystać technologie informacyjne w nauce i pracy przy zachowaniu zasad etyki oraz zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów medialnych, jak i w tworzeniu publikacji,
– samodzielnie planować i realizować własne cele uczenia się przez całe życie,
– współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, w tym o charakterze interdyscyplinarnym.
jest gotów do:
– określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania,
– uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form,
– krytycznie oceniać posiadaną wiedzę i odbierane treści, uznawać znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu,
– przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej.
Wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne zdobyte na I stopniu studiów stanowią bazę teoretyczną i praktyczną do podjęcia studiów II stopnia na kierunku germanistyka bądź kierunkach pokrewnych. Ponadto absolwent studiów I stopnia może pracować m.in.:
– jako lektor,
– w wydawnictwach, redakcjach, mediach, turystyce i sektorze usług, w branży marketingowej i handlowej, gdzie wymagana jest dobra znajomość języka niemieckiego oraz duży stopień kompetencji interkulturowej,
– w instytucjach kultury oraz jednostkach administracji publicznej zorientowanych na współpracę międzynarodową i krzewienie kultury, jako nauczyciel języka niemieckiego (po uzyskaniu uprawień, tj. zrealizowaniu bloku zajęć i praktyk pedagogicznych dedykowanych przyszłym nauczycielom języka niemieckiego zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ministerialnymi). Absolwent, który zdobył uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela osiągnął efekty uczenia się założone w rozporządzeniu MNISW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Posłuchaj naszych studentów II stopnia →